زندگی خیلی کوتاه است؛ ۸ موردی که واقعاً نباید نگران آن‌ها باشید آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های اول، هفتم و دهم از فردا (یکشنبه، ۱۰ تیر ۱۴۰۳) صحرایی: حذف تدریجی کنکور هویت واقعی را به مدرسه بازگرداند مردان میانسال روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (شنبه، ۹ تیر ۱۴۰۳) | تغییرات نامحسوس دما در مشهد نرخ‌های جدید بلیت هواپیما به‌زودی اعلام می‌شود راز شلیک مرگبار در باغ‌ویلای کلات فاش شد + عکس وزیر آموزش و پرورش برای توضیح درباره مطالبات معوقه معلمان به مجلس می‌رود نخ دندان یا خلال دندان، کدام یک بهتر است؟ روزانه ۶۰۰ بیمار در بخش اورژانس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد پذیرش می‌شود خوابگاه ویژه دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد شد خراسان‌رضوی آماده میزبانی از مسافران و زائران تابستانی از ابتدا تا نهم تیرماه ۱۴۰۳، شش نفر در سیل رودبار جان خود را از دست دادند اجباری در کمک به مدرسه وجود ندارد | ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی صددرصد رایگان است + جزئیات آفتاب‌سوختگی را چطور درمان کنیم؟ ۸۵۰۰ پرستار در مشهد و خراسان‌رضوی آماده خدمات‌رسانی در طرح تابستانه هستند
سرخط خبرها

اقیانوسی که دی اکسید کربن انسان‌ها را می‌بلعد

  • کد خبر: ۹۷۴۸۷
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
اقیانوسی که دی اکسید کربن انسان‌ها را می‌بلعد
پژوهشی بر پایه مطالعه هوایی گاز‌های گلخانه‌ای گزارش می‌دهد که اقیانوس منجمد جنوبی همچنان مقادیر زیادی از کربن دی اکسیدی را که انسان‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی منتشر می‌کنند می‌بلعد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پژوهشی بر پایه مطالعه هوایی گاز‌های گلخانه‌ای گزارش می‌دهد که اقیانوس منجمد جنوبی همچنان مقادیر زیادی از کربن دی اکسیدی را که انسان‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی منتشر می‌کنند می‌بلعد. نتایج جدید با گزارش سال ۲۰۱۸ در تضاد است. آن گزارش پیشنهاد می‌کرد که اقیانوس اطراف جنوبگان آن قدر که تصور می‌شد گاز گلخانه‌ای جذب نمی‌کند و حتی در برخی از نواحی گاز کربن دی اکسید را به اتمسفر باز می‌گرداند.

چندان مایه آسایش نیست که بگوییم اقیانوس ها، که همین الان نیز اسیدی‌تر از قبل شده اند و گرمای بی سابقه‌ای را در خود ذخیره کرده اند، احتمالا می‌توانند بار بیشتری از تغییرات اقلیمی را تحمل کنند، اما به گفته متیو لانگ اقیانوس شناس مرکز ملی پژوهش‌های اتمسفری در بولدر کلورادو، «این جمع بندی به طرق مختلفی اطمینان بخش است.»

به این دلیل که تصور می‌شد اقیانوس جنوبی به تنهایی مسئول جذب اقیانوسی نصف کربن دی اکسید منتشر شده به وسیله انسان‌ها در هر سال است. بدین معنا که اقیانوس جنوبی نقش درخورتوجهی در متعادل کردن برخی از اثرات بی واسطه این گاز‌های منتشر شده دارد. با این حال، تخمین‌های سطح اقیانوس نشان داده بودند که در هر سال، این اقیانوس در واقع یک منبع خالص کربن دی اکسید محسوب می‌شود و حدود ۰.۳ میلیارد متر مکعب گاز به اتمسفر وارد می‌کند.

از طرف مقابل، یافته‌های جدید، که در تاریخ ۳ دسامبر (۱۲ آذر) در ژورنال Science منتشر شده اند، نشان می‌دهند که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، همچنان یک سینک خالص کربن دی اکسید بوده و سالانه حدود ۰.۵۵ میلیارد مترمکعب از این گاز را جذب کرده است.

پژوهش سال ۲۰۱۸ از شناور‌های عمیق جدیدی، که حالا تعدادشان به ۲۰۰‌ می‌رسد، استفاده کرده بود که بخشی از پروژه «مشاهده و مدل سازی کربن و اقلیم اقیانوس جنوبی» یا SOCCOM، هستند. محاسبات انجام شده روی داده‌های ۳۵ عدد از این شناور‌ها بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ نشان می‌داد که این اقیانوس در واقع در زمستان‌ها مقادیر زیادی از کربن دی اکسید را به اتمسفر باز می‌گرداند. این پژوهش نگرانی‌هایی را درباره نقش اقیانوس منجمد جنوبی ایجاد کرد که شاید این اقیانوس در خنثی کردن اثرات تغییر اقلیم روی زمین چندان که پیش‌تر تصور می‌شد، فعال نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->